Idag finns det mängder av olika typer av hemsidor, inte minst butiker som valt att etablera sig på nätet. Det är viktigt att en sida är besöksvänlig för att man ska vilja stanna kvar, det vill säga att den är lättöverskådlig, tydlig och att det är lätt att hitta det man söker. Är det frågan om en webbutik så ska man lätt hitta bland de olika produkterna, gärna fördelat i kategorier för en bra överskådlighet och det ska vara lätt att hitta till kundvagnen, se priser och ändra i inköpslistan.
En användarvänlig sida
Ett bra exempel på en användarvänlig sida är Sliqhaq som säljer högkvalitativa produkter inom rakning och hudvård för män. Sidan har en bra layout och informationstexter som speglar företagets seriositet, något som är väldigt viktigt. Vidare hittar man lätt bland produkterna, det finns lättåtkomliga kontaktuppgifter, en enkel sökfunktion och en tydlig varukorg uppe i ena hörnet som visar summan av valda produkter. På en undersida hittar man all viktig information som vanliga frågor, betalningsmetoder, leveransvillkor, köpvillkor, vad som gäller för returer och återköp och så vidare. På sidan uppmanar man dessutom till att vända sig direkt till företaget vid klagomål och synpunkter, vilket visar att man tar kunderna på allvar och respekterar deras åsikter.
Därför är det viktigt med en väluppbyggd sida
En sida som håller alla de kriterierna som krävs för en seriös och bra webbsida kommer få fler besökare. Dessutom kommer besökarna att stanna längre och om man det rör sig om en webbutik så får man garanterat fler avslut, det vill säga fler kunder som faktiskt genomför ett köp i butiken. Det beror till stor del på att sidan inger trygghet och förtroende, något som är väldigt viktigt för kunder och besökare. I synnerhet när det är en butik på nätet och inte en fysisk butik man kan gå in i och bilda sig en uppfattning om. För fler goda råd om hur man lyckas med sin webbutik kolla in denna artikel hos driva-eget.se.