Välbyggda sajter

Det är inte svårt att bygga en sajt idag. Forna dagars html-skrivande i Notepad är ett minne blott och teknologin har kört om de första, trevande ”wysiwig”-programmen (what you see is what you get) som användes på 90-talet för att bygga sajter med flera hundra mil.

Vem som helst kan idag lära sig att använda CMS-program som WordPress och Joomla för att bygga en sajt, bara man tar sig lite tid.

Wordpress

Men…kan man för det bygga en verkligt bra sajt? Inte alls lika enkelt.

Så vad gör att en sajt är bra, att den har smarta funktioner och är lättnavigerad eller att den har en snygg look?

Ett bra exempel på en sajt som enkelt fångar och behåller besökarens intresse är Renton. Den börjar med stora, färgglada bilder och större texter, välorganiserat uppdelade i lagom stora bitar för att enkelt informera men inte tråka ut läsaren genom att lägga in för mycket text till en början. Man får stora, koncisa rubriker som länkar vidare direkt till de tjänster som erbjuds och kan således välja om man vill läsa mer eller inte. Skrollar man längre ner så finns mer texttunga paragrafer, men idén är att om man fångat kundens intresse så pass att denne skrollar vidare så är chansen stor att denne vill läsa mer fördjupat om produkten/tjänsten.

Ett annat bra exempel är Nationalencyklopedins sajt där fokus ligger på att göra det så enkelt som möjligt för besökaren att hitta den information man söker och detta har man åstadkommit genom att lägga en sökmotor direkt på första sidan precis i blickfånget, utan att distrahera med för mycket grafik, vilket ger en antydan om att här är en sajt man kan hitta allsköns information på.

Det skall alltså helst vara snygg design och funktionalitet i en skön kombination. När du bygger en sajt vill du inte ger för mycket information på en gång, utan på ett så enkelt sätt som möjligt erbjuda besökaren en valfrihet och möjlighet att klicka sig vidare.