Idag finns en uppsjö av olika företagshemsidor. Det sägs att man har tre sekunder på sig att fånga besökarens intresse. Hur gör man då det? Det gäller att göra sin sajt begriplig, enkel och tydlig. En enkel navigering gör att besökaren inte tappar tålamodet under besöket och letar sig vidare till andra sidor. Internetanvändare vet att det finns en uppsjö av företag att välja på, många bara ett par klick bort och tålamodet kan tryta så försök att styra besökaren till att fatta lätta beslut som passar er båda.
Det hjälper även till att ge besökaren en positiv bild av företaget. Uppmaningar och klickbara länkar som ”Testa nu!” eller ”Beställ här” är smidigt och lättanvänt. Många surfar idag på sina telefoner, därför är det avgörande att ha en hemsida som även är mobilvänlig.
Utseende är viktigt även på internet. Tänk dig att du ska besöka en fysisk butik, visst vill du att det ska vara fint och välkomnande? Samma sak gäller på hemsidor. En snygg hemsida som ger den bild av företaget som man vill visa är viktigt, likaså att man är tydlig med vem man är och vad man kan. Bilder, animeringar och videos är ett effektivt sätt att fånga besökarens intresse. Och glöm inte att ha väl synliga kontaktuppgifter och information.