För att förbättra sin webbshops placering i sökresultaten på Google är det viktigt att sätta sig in i sina kunders situation. Man måste föreställa sig vad kunderna är ute efter, som de kan hitta på just din webbsajt, och sen tänka sig vad de eventuellt kan använda för sökkriterier för att hitta det de söker.
Tips och råd
Det kräver en hel del fantasi och egen sökvana. Det finns inget intresse i att dra till sig besökare som inte är ute efter det som du kan erbjuda. Det du kan erbjuda är kanske inte bara varor eller tjänster, utan information, tips och råd som är användbara för just dina kunder. Även om de inte blir kunder vid första besöket är det troligt att de återvänder och även rekommenderar din sajt om de hittar användbar information och vänligt bemötande. En webbutik är i grunden detsamma som en vanlig fysisk butik, den ska vara lättillgänglig, se bra ut och ha ett snabbt och proffsigt bemötande.
Det är viktigt att presentera sig korrekt och i detalj, var befinner man sig, titeln i hemsidan bör helst innehålla ort, region och land för att underlätta fokuserade sökningar. Ange också tydligt hur man hittar till er om ni inte bara har internethandel, gärna med någon kartservice. På varje sida bör det finnas en tydlig kontaktlänk. Har ni ett ansikte så visa det! Var mån om att ha hög kvalitet på allt bildmaterial. Det finns många tjänster som erbjuder mer eller mindre skräddarsydda onlinebutiker som underlättar mycket av lanseringen av er verksamhet online. Som exempel kan Magento nämnas. Det är en plattform för e-handel som både har bra SEO-funktionalitet och dessutom funktioner som skapar merförsäljning. Exempelvis erbjuds kunden dyrare produkter eller fler produkter inom samma kategori.
Referenser
Det finns många tips att ta del av inom sökmotoroptimering. På Internetworld hittas till exempel ytterligare fem tips för att öka ett företags synlighet. Det är viktigt att använda ett enkelt men varierat språk i beskrivningen av sina varor och tjänster, tänka på att olika generationer kan ha skilda språkbruk och använda sig av olika logik för att söka.
Sidor med kunders referenser av era varor eller tjänster är inte bara en hjälp för sökresultaten utan även ett erkännande av er verksamhet och dess kvalitet. På er webbsajt kan ni även erbjuda skrivna handledningar eller i videoformat där ni kan informera och utbilda era kunder i att använda era varor eller tjänster. På en sajt kan ni erbjuda mer än vad ni kan klara av i en verklig butik, bland annat finns ni tillgängliga dygnet runt alla dagar i veckan.