Bland det viktigaste du kan göra som företagare är att finnas på nätet. Du vet kanske själv att du alltid googlar fram något du undrar över, eller vill läsa mer om en produkt eller tjänst innan du slår till. Syns man inte så finns man inte så bland det viktigaste du kan göra för att öka lönsamheten, din målgrupp och på sikt din omsättning är att verka online.
Nummer ett är att ha en bra hemsida där dina kunder och intressenter kan få reda på allt de behöver veta om dig. Det har de flesta idag, men se till att den är aktiv, uppdaterad, snygg och lättnavigerad, gärna med en del bilder. Då blir det lättare för besökaren att hitta vad han eller hon letar efter.
Ta även hjälp av sociala medier i jobbet med företagets onlinenärvaro. Du behöver inte använda alla, välj ut de som är relevanta för företagets verksamhet och som är möjliga för er att hantera rent resursmässigt. Men ett bra tips kan vara att ha en Facebooksida och ett Twitterkonto, eftersom många personer finns och verkar i dessa kanaler. De funkar även bra som en kundtjänst dit folk kan vända sig med olika funderingar av något slag. Sociala medier ger en personlig känsla till företaget och gör det lättare för målgruppen att relatera till er. Visa att ni är helt rätt i tiden genom att vara tillgängliga här, och inte bara via telefon och mejl – faxen hoppas vi att du gjort dig av med.
Det finns flera bra exempel på mindre företag som lyckas nå ut stort tack vare sina ansträngningar med att etablera sig online. SDL Airport är ett exempel, där de kan nå ut till kunder över hela landet som exempelvis vill åka på konferens. Internet är ett unikt verktyg för att lyckas med sin verksamhet och med en bra strategi går det att nå hur långt som helst.