Ett prisvärt sätt att annonsera i digitala kanaler är att använda sig av Facebook och Instagram. Förutom att vara kostnadseffektivt, kan du även styra vilken målgrupp du vill nå, samtidigt som du har tillgång till en stor mängd information till andra, potentiella målgrupper. Med digital marknadsföring har du lättare möjlighet att följa upp en kampanj och se om dina pengar har varit väl investerade. Fördelen med att annonsera på Facebook och Instagram är att du kan justera dina kampanjer medan de fortfarande pågår. Genom att följa upp i realtid eller göra split-tester, kan du snabbt se vad som fungerar och lockar din målgrupp till köp.
Från strategi till genomförande med experthjälp
För att få till en lyckad marknadsföringskampanj med hjälp av Facebook eller Instagram, krävs att en digital strategi finns på plats. Vidare måste tydliga KPI:er vara definierade för att få ut maximalt från kampanjerna. När allt det strategiska är på plats, är de dags att gå vidare med själva annonseringen. Här finns det många alternativ att välja mellan och om du vill annonsera via Facebook eller Instagram. När formen på annonserna är bestämd, är det bara att bestämma hur stor budgeten är och vilken längd du vill ha på kampanjen. Känns det övermäktigt att sköta allt själv, kan man anlita experter på området.
Vidareutbildning inom sociala medier
Inom annonsering på sociala medier händer det hela tiden nya saker. Facebook och Instagram kommer med nya algoritmer och spetsar till annonseringsverktygen ytterligare. För att hänga med och utvecklas finns en rad olika utbildningar inom digital marknadsföring. Både högskolor och universitet har börjat erbjuda utbildningar inom sociala medier och digital marknadsföring och det finns en rad utbildningar att söka för den som vill utvecklas inom segmentet. Finns inte tiden att lägga flera år på utbildning, erbjuder privata skolor kortare kurser, anpassade för företag där man går igenom allt från Facebooks Ads Manager till hur man kommer igång med Instagram för företag.